Gifter i maten!

Jag hittade en artikel på aftonbladet 13/11 07 där det tydligt svart på vitt står skrivet om smakämnen som är giftigt för våra nervceller. Mat som vi äter dagligen utan att tro att det skulle påverka oss. 
Jag gick skallgång i mitt skafferi och hittade 7st produkter som innehåller giftet.
Jag tänker iaf. tänka på vad jag stoppar i mig och min son nu när man är upplyst. Hur gör du???

image103

Så undviker du glutamat i maten

  Det enda sättet om du vill undvika glutamat är att lusläsa innehållsförteckningen. Allt som slutar på -glutamat eller har E-nummer 620, 621,622,623,624 och 625 är glutamat som påverkar hjärncellerna.


Ny vaken

Jag sov... slumrade sött. Vaknade hastigt med en strålkastare i ansiktet, mörker vart jag än ser... Lade mig snabbt för att somna om.
Rädd för strålkastaren drömde jag mardrömmar, men fortsatte att sova.
Sakta började jag nu att vakna, denna gången med dig vid min sida... långsamt sträcker jag på mig och gäspar till. Fortfarande rädd för att bli klarvaken... men vågar se ljuset och ser att du oxå gör det. Du pekar på mörkret och visar att jag inte behöver vara rädd för att du är här med mig. Jag ser omkring mig på alla som sover djupt... tror inte ens att alla vill vakna.
Nu ska jag bara käka en stadig frukost så jag piggnar till.
Tack för att jag får vakna med dig vid min sida!

Bojkotta Ramlösa!

Nu tänker jag bojkotta Ramlösa och försöka att undvika produkter som inneholler Florid.
Läs själva på flaskan/burkens baksida och se att det inte rekomenderas till barn under sju år. Jag är inte under sju år men är helt övertygad om att det inte skulle vara nyttigare för mig.

Läs vad jag hittat på nätet om florid och ta till dig sanningen!


 Faktaruta: Varningstexter på fluortandkräm
  
Både svenska livsmedelsverket och amerikanska FDA kräver numera att det ska finnas varningstexter på (barn-)tandkräm som innehåller fluorid.

Theramed Junior står bl.a. att "Socialstyrelsen rekommenderar tandkräm med fluor till barn. Barn under 7 år bör borsta tänderna under vuxnas upppsikt." Vad de vuxna skall vara uppmärksamma på anges dock inte. Det står inte heller i Socialstyrelsens författning 1991:4, som denna formulering syftar på. Denna tandkräm innehåller 0,1 procent fluorid. Skulle ett barn äta upp hela förpackningens innehåll (100 g/75 ml), skulle det få i sig 0,1 g (=100 mg) fluorid.

Aqua Fresh for Kids har följande varning (på norska): "Mengden av fluortannkrem til barn bør begrenses. Bruk en knap synlig mengde till små barn, økende til ertstor porsjon ved 6-års alder." Här är procenthalten 0,05 procent. Förpackningen som helhet innehåller 63g/50 ml vilket innebär att tuben totalt innehåller 31,5 mg fluorid.

I USA har t.ex. Colgate följande text på sina tuber: "Barn 2-6 år: Använd endast en ärtstor mängd och övervaka barnens borstning och sköljning (för att minimera nedsväljning). Varning: Förvaras oåtkomligt för barn under 6 års ålder, för att förhindra förtäring. Om olycka med förtäring sker, sök professionell hjälp eller kontakta en giftinformationscentral genast." Amerikanska tandläkarförbundets (ADA:s) råd för vetenskapsfrågor anser dock att denna formulering "kan skrämma föräldrar och barn i onödan, och att påskriften i hög grad överdriver de potentiella eller påvisade faror som kan finnas i samband med fluortandkrämer".
 


RSS 2.0